Grupa docelowa: Stuencie pierwszego roku studiów
niestacjonarnych
Czas zajęć: 2 godziny.
Cel zajęć:
Uświadomienie, że istnieje wiele zagrożeń w sieci.
Ludzie zawsze zostawiaja po sobie jakiś ślad.
Zagrożenia
·
kontakt
z nieodpowiednimi treściami,
·
narażenie
na niebezpieczeństwo w prawdziwym świecie,
·
różne formy nękania za pośrednictwem Sieci,
·
złamanie prawa lub narażenie na straty finansowe.
Wykres przdstawający procent zagrożeń po podaniu
danych informacji i sieci;
Bezpieczne korzystanie
z mediów :
1. Nie
udostępniaj swoich
prywatnych danych nieznanym osobom.
2.Nie wierz wszystkiemu co czytasz w sieci.
3.Nigdy nie podawaj komuś swojego hasła.
4.Nie odpowiadaj na zaczepki w sieci.
Internet jest źródłem informacji, ale zarazem może
wpędzić nas w kłopoty, pamiętajmy o tym!
Czym jest internet?
Niełatwo
jest odpowiedzieć na pytanie, czym jest Internet, przede wszystkim dlatego, że
nie jest to jedna, konkretna rzecz, ale rozbudowany system złożony z kilku
wzajemnie powiązanych elementów. Podstawową częścią Internetu jest sieć
komputerów, do której może się włączyć każdy, kto posiada takie urządzenie.
Możliwości uzyskiwane dzięki temu połączeniu są ogromne –
przede wszystkim zapewnia ono rozmaite typy komunikacji – tekstową, głosową, video –
bez ograniczeń
czasowo-przestrzennych. Sprzyja to tworzeniu się społeczności w Sieci,
stanowiących kolejny ważny element Internetu. To użytkownicy Sieci wpływają na
jej wygląd i sposoby, w jakie się ją wykorzystuje. Trzecim istotnym elementem
Internetu jest wszystko to, co robią w nim użytkownicy, czyli zasoby. Internet
to niewyczerpane źródło wiedzy, a osoba potrafiąca z niego korzystać może tu
znaleźć niemal wszystko, czego potrzebuje.
Metody pracy:
- werbalna narracja
nauczyciela,
- ćwiczenia praktyczne z zakresu
obsługi najpopularniejszych przeglądarek
internetowych,
- praktyczna nauka obsługi poczty
elektronicznej,
- praca w grupach,
- dyskusja w obrębie klasy,
Wykorzystywany
sprzęt:
- komputery osobiste z dostępem do Internetu - rzutnik,
Przebieg zajęć:
- przywitanie z uczniami i krótka
prezentacja tematu zajęć,
- przybliżenie uczniom pojęcia danych
osobistych i zwrócenie Ich uwagi na
konieczność ich ochrony,
- dyskusja w obrębie klasy na temat różnic między światem wirtualnym
-
przybliżenie uczniom pojęcia poczty elektronicznej, zademonstrowanie
przez nauczyciela procesu zakładania
konta e-mail, a następnie zlecenie
uczniom samodzielnego założenia
własnego konta
-
zaprezentowanie uczniom komunikatów audialnych, wizualnych
i werbalnych,
zachęcenie uczniów
do próby dokonania własnej
interpretacji tych komunikatów,
a także wykazania różnic pomiędzy
nimi,
- praktyczna nauka korzystania z
przeglądarek internetowych, zlecenie
uczniom wyszukania w sieci
przykładowych informacji,
- wykazanie uczniom negatywnych skutków
nadmiernego korzystania
z
nowoczesnych technologii, np. trudności w relacjach międzyludzkich,
przyswajanie wypaczonego przez
media obrazu rzeczywistości,,
- dokonanie przez nauczyciela krótkiego
werbalnego podsumowania
całych zajęć,
Podsumowując zalety mediów są
wielkie, pomagają nam w zyciu codziennym, możemy bez problemu odszukać tam
wszelkie informacje na różne tematy, ale musimy pamiętać o tym, że nie
wszystkie są prawdziwe a ujawnianie swoich danych może przynieść nam wiele
niemiłych konsekfencji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz