Temat
1: Korzystanie
z informacji.
Czas
realizacji: 5 godzin lekcyjnych
CEL GŁÓWNY: Student samodzielnie korzysta z informacji i potrafi je wyszukiwać.
Uzyskana
wiedza studenta po wykładzie:
- rozumie, że informacje różnią się w zależności od źródła, z którego pochodzą, oraz intencji nadawcy;
- potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji w celu zaspokajania swoich potrzeb informacyjnych;
- segreguje informacje pod względem wiarygodności;
- rozumieć pojęcia: źródło informacji, wydawnictwa informacji pośredniej i bezpośredniej, aparat pomocniczy;
Student
powinien znać następujące sposoby wyszukiwania informacji:
- potrafi korzystać z najważniejszych źródeł informacji;
- umie zastosować odpowiednie hasła osobowe, przedmiotowe, wpisując zapytania wyszukiwawczo-informacyjne w wyszukiwarkach oraz encyklopediach;
- potrafi dokonać prawidłowej segregacji źródeł informacji, biorąc pod uwagę takie kryteria jak wiarygodność, łatwość i efektywność korzystania;
- rozumie konsekwencje, jakie może uzyskać opierając się na nieaktualnych informacjach;
Podejście krytyczne do
informacji:
- umie weryfikować informacje porównując w innych źródłach;
- wie, że intencje nadawcy oraz specyfika danego medium ma decydujący wpływ na treść i formę informacji;
- wie, że nadawcy informacji mogą chcieć wywrzeć określony wpływ na odbiorcę;
- umie kwestionować wiarygodność informacji;
Wykorzystanie informacji:
- student potrafi dokonać samodzielnej selekcji informacji które są mu potrzebne na dany temat;
- wie, że prezentując wyniki swojej pracy, powinien brać pod uwagę potrzeby odbiorców;
- umie wprowadzać, zachowywać i odzyskiwać wyniki swojej pracy;
Formy
pracy:
- praca indywidualna lub w grupie
- dyskusja między studentami a wykładowcą
Środki
dydaktyczne:
- internet
- podręcznik
Przebieg
lekcji:
- wyjaśnienie znaczenie słowa informacja. Przedstawienie różnych źródeł w celu wyszukiwania informacji. (45 min.)
- zadanie indywidualne : każdy student ma za zadanie samodzielne wyszukać w internecie, na różnych portalach informacji na temat : Trzęsienia ziemi oraz określić wiarygodność tych informacji (30 min.)
- Przerwa między zajęciami (15 min.)
- zadanie w grupie : wspólne wyszukiwanie informacji na wymyślony przez grupę temat i przygotowanie prezentacji w programie Power Point (90 min.)
- Przerwa między zajęciami (15 min.)
- dyskusja na temat różnych źródeł informacji i ich wiarygodności (30 min.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz