TEMAT: Kreatywne korzystanie z mediów.
CEL GŁÓWNY: Uczeń potrafi samodzielnie korzystać z mediów w kreatywny sposób.
CELE OPERACYJNE:
Uczniowie:
Potrafią bezproblemowo współpracować w sieci i wiedzą za pomocą jakich narzędzi to robić.
Remiksowanie własnych lub znalezionych w sieci materiałów nie sprawia im większych problemów.
Posiadają szeroką wiedzę na temat narracji cyfrowych i potrafią ją stworzyc, zarazem w grupach jaki i indywidualnie.
Wiedzą jaki jest sens digitalizacji.
Wiedzą jak stać się dobrym dziennikarzem społecznym.
Znają minimum cztery narzędzia za pomocą których mogą prezentować treści.
METODY: indywidualnie, w grupach (3-4 os., dobrowolny sposób dobierania), burza mózgów
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: komputery, projektor, tablica, kreda/mazak
PRZEBIEG ZAJĘC:
Realizowanie tematu:
1. Wyjaśnienie na czym polega sieciowa współpraca. Jak dobrze współpracować. Przedstawienie zalet i wad oraz narzędzi, za pomocą których można prowadzić ową współpracę. Omówienie prezentacji on-line (program prezi).
Uczniowie dobierają się w grupy 3-4 os. Mają za zadanie przy pomocy google docs wspólnie napisać artykuł do lokalnej gazety na temat „Do czego potrzebne są nam media w XXI wieku?”.
forma pracy: w grypach
czas pracy: 30 min.
2. Wyjaśnienie terminu „remiks”. Co możemy remiksować i na jakich zasadach (prawa autorskie)? Jakie znaczenie ma remiksowanie dla kultury?
Uczniowie otrzymują polecenie zremiksowania dowolnego zdjęcia znalezionego na stronie www.otwartezasoby.pl za pomocą programu do obróbki graficznej (np. paint).
forma pracy: indywidualna
czas pracy: ok. 15 min.
3. Wyjaśnienie terminu „digital storytelling- cyfrowe narracje”. Jakie środki wyrazu może taka narracja zawierać i za pomocą czego ją w ogóle tworzyć? Co powinno się w niej znajdować?
Pomoc: Prezentacja przykładowej cyfrowej narracji za pomocą projektora.
czas omawiania i pokazu: ok 15 min.
4. Wyjaśnienie terminu „digitalizacja” i krótkie opisanie urządzeń, za pomocą których można to wykonywać. Co digitalizujemy i po co? Jak się mają do tego prawa autorskie?
Pomoc: Wyświetlenie zdjęć urządzeń za pomocą projektora.
czas omawiania i pokazu: ok. 20 min.
5. Wyjaśnienie pojęcia „dziennikarstwo obywatelskie”. Kto może działać jako społeczny dziennikarz? Jakie cechy powinny mieć publikowane teksty i jakich zasad przestrzegać.
Przeprowadzenie burzy mózgów dotyczącej pytania „Jakie cechy powinny posiadać publikacje i jakich zasad przestrzegać?” Rzucane odpowiedzi uczniowie zapisują na tablicy”
forma pracy: burza mózgów całą grupą
czas pracy: ok. 20 min.
6. Gdzie prezentować to co mamy do powiedzenia? Krótkie scharakteryzowanie: bloga, programu wiki, forum, prezentacji.
czas omawiania: ok. 25 min.
Podsumowanie:
Podsumowanie w formie rozpytania uczniów o wiadomości przyswojone podczas zajęć (ewaluacja).
Za pomocą jakich narzędzi możemy współpracować w sieci?
Jakie zasady obowiązują przy remiksowaniu?
Na co należy zwrócić uwagę przy tworzeniu cyfrowej narracji?
W jakim celu dokonujemy digitalizacji?
Wymień 5 cech poprawnego publikowanego tekstu jako dziennikarz/rka społeczny/a.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz